Obecnie wiele osób przechodzi na przymusowe home office. Jeśli jesteś jedną z takich osób, a Twoje mieszkanie nie jest kompletnie na to przygotowane, to mamy dla Ciebie garść przydatnych rad, które pozwolą Ci zorganizować się w nowej rzeczywistości pracy.
Jak odnaleźć się w pracy w domu – czyli o organizacji czasu pracy
Nowa rzeczywistość, kiedy musisz zacząć pracować w domu ma swoje plusy i minusy. Jeśli sam wybrałeś sobie taki sposób pracy, to pewnie lepiej jesteś przygotowany, zarówno pod względem logistycznym, jak i psychicznym. Oczywiście zawsze trudne jest oddzielenie codziennego życia od pracy. Jeśli szef nie stoi nad Tobą z przysłowiowym batem, to często trudno Ci się zmobilizować i zlecone zadania wykonujesz na przysłowiowy ostatni moment, jeśli nie na „pół gwizdka”. Taka postawa może się skończyć wymianą Ciebie na lepszy model, zatem musisz wziąć się w garść. Warto docenić plusy pracy zdalnej, zwłaszcza jeśli masz tzw. elastyczne godziny pracy. Sam decydujesz kiedy i ile pracujesz, ważne że zrobisz wszystko co trzeba dobrze i na czas. Możesz zatem przyjąć strategię pracy od 8 do 16, czy od 9 do 17, czyli pracować bez przerwy przez 8 godzin. Jeśli jednak masz taką możliwość możesz podzielić pracę na dwie części, czyli pracować np. cztery godziny rano i cztery wieczorem. Jeśli masz wyznaczone terminy swojej pracy możesz też przyjąć inną strategię, np. 12 godzin pracy i dzień odpoczynku. Możliwości organizacji czasu pracy jest naprawdę wiele. Są osoby, które wolą pracować nocą i jeśli taki sposób jest efektywny i możliwy, to nie ma w tym nic złego. W przypadku pracy w domu masz też zawsze do dyspozycji kuchnię, zatem możesz sobie zrobić przerwę kiedy zgłodniejesz albo potrzebujesz kawy, byle nie za często. Ale nikt nie stoi nad Tobą, że Twoja przerwa jest zbyt długa. Kiedy potrzebujesz dłuższego odpoczynku, po prostu wracasz do pracy nieco później i poświęcasz jej nieco więcej czasu, by nadrobić zaległości. Zawsze potrzebna jest tu samodyscyplina, bo bez tego trudno o efektywną, czyli dobrą pracę.
Wydziel przestrzeń tylko do pracy i zadbaj o jej wyciszenie
Jeśli mamy już omówione kwestie dotyczące organizacji, to warto zająć się aranżacją wnętrz. Zaczniemy od zapewnienia ciszy i spokoju. Zatem potrzebne będą wyciszające materiały. Dobrze jeśli masz więcej niż jeden pokój i biuro możesz zorganizować w osobnym pomieszczeniu. Jednak jeśli mieszkasz w kawalerce, to też coś możesz poradzić. Ale po kolei. W osobnym pomieszczeniu ściany możesz wykończyć pianką akustyczną, która jest łatwa w montażu albo panelami korkowymi. Tymi drugimi możesz wykończyć także podłogę ale jeśli ta którą masz jest w porządku, zawsze możesz położyć matę dźwiękoszczelną. To przydatne, jeśli mieszkasz z rodziną i nie chcesz zakłócać ich aktywności, a jednocześnie zapewnić sobie skupienie i dobre warunki pracy. W kawalerce możesz postawić parawan, ale on nie zapewni dźwiękoszczelności, ale już oddzielenie na pewno. Jeśli możesz postawić ściankę działową, to nie musisz robić jej z karton-gipsu i możesz postawić na szklaną ściankę, oczywiście dźwiękoszczelną.
Wybierz meble, które zapewnią Ci komfort wielogodzinnej pracy
Przechodzimy do meritum, czyli doboru mebli. Ważne jest odpowiednie stanowisko pracy, dlatego warto byś w ofercie sklepu meblowego obejrzał biurka pokojowe. Wśród nich na pewno znajdziesz odpowiedni model, o właściwej wysokości, a przede wszystkim odpowiedniej wielości blatu. Musisz przeanalizować, co jest Ci na biurku absolutnie niezbędne. Może być to modem, drukarka i komputer albo tylko jedna z tych rzeczy. Ważne są dodatkowe półki lub nadstawki, gdzie możesz umieścić np. kamerkę, jeśli nie jest wbudowana w twoim komputerze, a konieczny będzie kontakt na Skype czy Facebooku z pracodawcą. Jeśli pomieszczenie jest małe, wybieraj spośród biurek pokojowych w jasnych barwach, czy najlepiej te utrzymane w bieli. Zdecyduj czy potrzebujesz model z dodatkową zamykaną półką, czy wystarczą Ci szuflady. Wśród wielu modeli znajdziesz biurka pokojowe dopasowane do stylistyki wnętrza, np. industrialne na metalowych stelażach i z metalowymi uchwytami, czy minimalistyczne – skandynawskie z wyfrezowanymi uchwytami czy bezuchwytowe. Niezbędne będzie również krzesło, a właściwie fotel biurowy. Musi być odpowiednio wyprofilowany, by zapewniał Ci komfort wielogodzinnej pracy.
Jeśli masz kiepskie łącze, zainwestuj w nieco szybsze, aby nie irytować się „klatkowaniem” w czasie wideorozmów
Ostatnią kwestią na którą chcemy zwrócić uwagę jest łącze internetowe. Jeśli dotychczasowe nie zapewnia szybkiego ładowania stron, a tym bardziej prowadzenia wideorozmów bez zacięć i „klatkowania”, to konieczne będzie zdecydowanie się na szybsze łącze u tego samego dostawcy internetu. Jest to też okazja, by zweryfikować, czy nie znajdzie się lepszej oferty w innej firmie.
Home office może być świetnie zorganizowane. Odpowiednie warunki sprawią, że szybko docenisz możliwość pracy z domu.